Statut i Regulamin

STATUT ŻŁOBKA PUBLICZNEGO „SZCZĘŚLIWE MISIE” W MALCZYCACH

Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Żłobek Publiczny w Malczycach, zwany dalej Żłobkiem, nosi nazwę „Szczęśliwe Misie”.
2. Żłobek jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Gminy Malczyce, działającą w formie jednostki budżetowej.
3. Obszarem działania Żłobka jest obszar Gminy Malczyce.
4. Siedziba Żłobka Publicznego mieści się przy ul. Klonowej 3 w Malczycach, 55-320 Malczyce.
5. W Żłobku zorganizowano 32 miejsca opieki.
6. Żłobek w pierwszej kolejności świadczy usługi na rzecz dzieci, których rodzice zamieszkują na terenie Gminy Malczyce. Dzieci spoza Gminy Malczyce będą przyjmowane do Żłobka w przypadku posiadania wolnych miejsc w placówce.

§ 2

1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. 2019 r. poz. 409 ze zm.).
2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o rodzicach, rozumie się przez to także opiekunów prawnych.

Rozdział 2
CELE, ZADANIA, SPOSÓB ICH REALIZACJI

§ 3

1. Podstawowym celem Żłobka jest organizowanie, prowadzenie działalności opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej, wspomagającej wyrównywanie szans rozwoju dzieci w wieku do lat 3.
2. Do zadań Żłobka należą przede wszystkim:
1) zapewnienie dzieciom opieki poprzez organizację właściwych warunków bytowych zbliżonych jak najbardziej do warunków domowych, z wyposażeniem dostosowanym do wieku i potrzeb rozwojowych dzieci;
2) zapewnienie właściwej opieki pielęgnacyjnej, wychowawczej oraz edukacyjnej dzieci poprzez prowadzenie zajęć ruchowych i zabawowych z elementami edukacji z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka, w tym zajęć tematycznych, dydaktycznych oraz manipulacyjno – konstrukcyjnych;
3) organizowanie i prowadzenie ćwiczeń i zabaw rozwijających motorykę i umiejętności umysłowe poprzez prowadzenie zajęć uwzględniających ich indywidualny rozwój psychomotoryczny stosownie do wieku i potrzeb;
4) zapewnienie opieki i organizowanie zajęć opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju ich niepełnosprawności;
5) organizowanie zajęć w sposób zapewniający jak najlepszą integrację między dziećmi i współdziałanie w grupie rówieśniczej oraz naukę właściwych zachowań społecznych;
6) rozwijanie samodzielności dzieci oraz wyrabianie właściwych nawyków higieny osobistej;
7) zapewnienie dzieciom racjonalnego żywienia zawierającego niezbędne składniki pokarmowe, zgodnie z normami żywieniowymi w higienicznych warunkach, dostosowanego do wieku i diety dziecka;
8) współpraca w rodzicami oraz wspomaganie rodziny, w szczególności poprzez:
a) wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci w oparciu o ich indywidualne potrzeby;
b) organizowanie spotkań rodziców z opiekunami dzieci;
c) udział rodziców we wspólnych zajęciach, w tym w uroczystościach organizowanych w Żłobku, za zgodą, a także w dniach i godzinach określonych przez dyrektora. Rodzic jest wcześniej informowany o terminie zajęć i uroczystości, który upubliczniany jest na tablicy ogłoszeń Żłobka;
d) przeprowadzanie konsultacji z rodzicami w kwestiach organizacyjnych i zasad funkcjonowania placówki.
9) współdziałanie z instytucjami działającymi na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka.


Rozdział 3
WARUNKI PRZYJMOWANIA DZIECI DO ŻŁOBKA

§ 4

1. Do Żłobka przyjmowane są dzieci w wieku 1-3 lat (od ukończenia 12 miesiąca życia do momentu ukończenia 36 miesiąca życia). W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest przedłużenie pobytu dziecka w Żłobku do 4 lat.
2. Nabór dzieci do żłobka przeprowadza dyrektor wraz z powołaną przez niego komisją rekrutacyjną.
Zasady rekrutacji, w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:
1) osób zatrudnionych lub prowadzących działalność zarobkową (oświadczenie/zaświadczenie);
2) osób pozostających bez zatrudnienia (jednego lub dwojga), którzy deklarują chęć podjęcia pracy zawodowej i poszukują tej pracy (zaświadczenie z PUP).
3) osób powracających na rynek pracy po urlopie macierzyńskim/rodzicielskim sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3 (oświadczenie lub zaświadczenie pracodawcy o urlopie macierzyńskim/rodzicielskim)
4) osób powracających na rynek pracy po urlopie wychowawczym sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3 (oświadczenie lub zaświadczenie pracodawcy o urlopie wychowawczym).
5) niepełnosprawność rodzica (orzeczenie o niepełnosprawności);
6) samotność rodzica wychowującego dziecko (oświadczenie rodzica);
7) osób kontynuujących edukację (zaświadczenie);
8) dochód nieprzekraczający 150% właściwego kryterium dochodowego na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej (na podstawie potwierdzenia pobierania zasiłku);
9) wielodzietność rodziny (oświadczenie rodzica);
10) niepełnosprawność dziecka (orzeczenie o niepełnosprawności);

3. Nabór prowadzony jest na podstawie wniosków złożonych przez rodziców dzieci. Wnioski przyjmowane są w terminie od 1 marca do 31 marca każdego roku.
4. W przypadku, gdy liczba złożonych wniosków spełniających kryteria przyjęcia dziecka przekroczy liczbę wolnych miejsc w żłobku, brana będzie pod uwagę kolejność wpływu wniosków.
5. Dyrektor Żłobka corocznie podaje do publicznej wiadomości liczbę wolnych miejsc w Żłobku.
6. Nabór prowadzony jest na okres od 1 września do 31 sierpnia następnego roku. Dyrektor podaje do publicznej wiadomości najpóźniej do dnia 30 czerwca danego roku listę dzieci przyjętych od 1 września danego roku do Żłobka.
7. Nabór jest prowadzony na cały okres opieki żłobkowej.
8. W kolejnych latach rodzice potwierdzają wolę dalszego korzystania z usług Żłobka w wyżej wskazanym terminie naboru.
9. Dzieci, które nie zostały przyjęte do Żłobka z powodu braku miejsc umieszczane są na liście rezerwowej.
10. W przypadku zwolnienia się miejsca w Żłobku, dzieci przyjmowane są zgodnie z kolejnością oczekiwania na liście rezerwowej.
11. W miarę posiadania wolnych miejsc, dzieci przyjmowane są do Żłobka przez cały rok.
12. Dyrektorowi Żłobka przysługuje prawo skreślenia dziecka z listy dzieci zapisanych do Żłobka w przypadku:
1) niezgłoszenia się dziecka do Żłobka w terminie 14 dni od wyznaczonej daty przyjęcia dziecka i nieusprawiedliwienia w tym terminie przyczyny jego nieobecności;
2) nieuczęszczania dziecka do Żłobka przez okres, co najmniej jednego miesiąca, bez przedstawienia przyczyny;
3) zalegania z zapłatą za pobyt i/lub wyżywienie dziecka w Żłobku, za okres, co najmniej jednego miesiąca;
4) zatajenia przy wypełnianiu wniosku lub w trakcie pobytu dziecka w Żłobku informacji o stanie zdrowia dziecka, który uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie;
5) wydania orzeczenia lekarskiego stwierdzającego przeciwwskazania do przebywania dziecka w Żłobku.

Rozdział 4
ZASADY USTALANIA OPŁAT ZA POBYT I WYŻYWIENIE DZIECKA W ŻŁOBKU

§ 5

1. Pobyt dziecka w Żłobku wiąże się z odpłatnością obejmującą opłatę za pobyt oraz opłatę za wyżywienie liczoną wg dziennej stawki żywnościowej.
2. Opłata za pobyt dziecka w Żłobku jest stała i nie podlega zwrotowi.
3. Opłata za wyżywienie dziecka wnoszona jest do 25 dnia bieżącego miesiąca. W kolejnym okresie rozliczeniowym kwota jest pomniejszana o wszystkie zgłoszone nieobecności dziecka z poprzedniego miesiąca. Nieobecności dziecka mogą być zgłaszane najpóźniej do godz. 20.00 dnia poprzedzającego tą nieobecność. Zgłoszenia później nie będą uwzględniane w rozliczeniu. Sposób i tryb powyższych zgłoszeń reguluje szczegółowo regulamin organizacyjny placówki.

Rozdział 5
ORGANIZACJA ŻŁOBKA

§ 6

1. W Żłobku zapewnia się opiekę nad dziećmi w wymiarze do 10 godzin dziennie.
2. Żłobek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
3. Kierownikiem zakładu jest Dyrektor działający na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Malczyce, wynikającego z zawartej umowy o pracę. Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Żłobka.
4. Dyrektor wydaje zarządzenia i regulaminy w celu realizacji zadań statutowych.
5. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową, której podstawą jest roczny plan finansowy.
6. Do uprawnień i obowiązków Dyrektora należy:
1) podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia i wynagradzania pracowników Żłobka;
2) ustalanie wielkości zatrudnienia Żłobka w uzgodnieniu z Wójtem Gminy Malczyce;
3) wewnętrzna organizacja Żłobka, a zwłaszcza określenie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach;
4) zapewnienie należytego stanu higieniczno – sanitarnego Żłobka oraz warunków bezpieczeństwa dzieci i personelu na terenie Żłobka;
7. W czasie nieobecności Dyrektora Żłobka zastępuje go wyznaczony przez niego inny pracownik.

§ 7

1. Strukturę organizacyjną oraz godziny pracy Żłobka ustala Dyrektor w Regulaminie Organizacyjnym.
2. Żłobek funkcjonuje cały rok, z wyjątkiem jednorazowej przerwy urlopowej ustalonej w uzgodnieniu z Wójtem Gminy Malczyce.

Rozdział 6
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 8

1. Żłobek podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez Wójta Gminy Malczyce.
2. Wszelkie zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonane w trybie właściwym dla jego nadania.

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ŻŁOBKA

PODSTAWA PRAWNA

§ 1

Żłobek funkcjonuje w oparciu o obowiązujące przepisy prawne oraz opracowane na ich podstawie regulaminy wewnętrzne, a przede wszystkim na podstawie:
1.    ustawy z dnia 8 marca 1990 r. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.2019 r. poz. 506 ze zm.),
2.    ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2019 r. poz. 869 ze zm.),
3.    ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. art. 8 ust.1 pkt 1 i ust. 2 oraz art. 11 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. 2019 r. poz. 409 ze zm.),
4.    Uchwała Rady Gminy nr XIII/97/2019 z dnia 26 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia Żłobka Publicznego  „Szczęśliwe Misie ” w Malczycach oraz nadania mu statutu.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 2

1.    Siedziba Żłobka Publicznego  „Szczęśliwe Misie ” mieści się w Malczycach przy ul. Klonowej 3.
2.    Żłobek jest samodzielną, wydzieloną organizacyjnie gminną jednostką budżetową.
3.    Żłobek nie posiada osobowości prawnej.   
4.    Organem prowadzącym Żłobek jest Gmina Malczyce.

§ 3

1.    Żłobek funkcjonuje przez cały rok w systemie jednozmianowym, z wyjątkiem przerwy urlopowej ustalonej przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora Żłobka.
2.    Żłobek prowadzi działalność od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30-16.30.      
3.    Żłobek czynny jest cały rok, oprócz dni ustawowo wolnych od pracy.
4.    Dziecko może przebywać w żłobku maksymalnie 10 godzin.
5.    Dzieci należy przyprowadzać do żłobka do godziny 8.00.
6.    Rodzice, opiekunowie prawni zobowiązani są do zgłoszenia spóźnienia lub nieobecności dziecka.

§ 4

Opłata za pobyt dziecka w Żłobku jest stała i nie podlega zwrotowi. Opłata za wyżywienie dziecka wnoszona jest do 25 dnia bieżącego miesiąca. W kolejnym okresie rozliczeniowym kwota jest pomniejszana o wszystkie zgłoszone nieobecności dziecka z poprzedniego miesiąca. Nieobecności dziecka mogą być zgłaszane najpóźniej do godz. 20.00 dnia poprzedzającego tą nieobecność do opiekunek dziecka (telefonicznie, mailowo). Zgłoszenia później nie będą uwzględniane w rozliczeniu. Za nieterminowe uiszczanie opłat będą naliczane odsetki w wysokości ustawowej.

ZADANIA ŻŁOBKA

§ 5

Do zadań Żłobka należy między innymi:
1.    opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania placówką;
2.    zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy;
3.    realizowanie założeń wychowania żłobkowego poszerzone o doskonalenie umiejętności muzycznych, plastycznych, zdrowotnych, ekologicznych;
4.    wykorzystanie nowoczesnych metod pracy z dziećmi (m.in.: bajkoterapia, wierszyki, masażyki, wszelkiego rodzaju zabawy);
5.    osiąganie celów zgodnych z polityką zdrowotną;
6.    ciągłe doskonalenie efektów swojej pracy.

§ 6

Udzielane świadczenia obejmują zgodnie z planem dnia dostosowanym do wieku dziecka:
1.    miłą, domową atmosferę,
2.    profesjonalną opiekę,
3.    wyżywienie,
4.    zabiegi pielęgnacyjne,
5.    zabawy dydaktyczno-wychowawcze,
6.    doraźną opiekę medyczną (pielęgniarki),
7.    imprezy okolicznościowe.

§ 7

1.    Plan dnia żłobka dopasowany jest do poszczególnych grup wiekowych, zgodnie z potrzebami  dzieci.
2.    Personel żłobka do potrzeb i możliwości każdego dziecka podchodzi indywidualnie.

§ 8

Rodzice i opiekunowie grupy powinni ze sobą współpracować ze względu na dobro dziecka.

§ 9

Żłobek nie ponosi odpowiedzialności za zabawki i cenne przedmioty przyniesione przez dziecko.

ORGANIZACJA ŻŁOBKA

§ 10

Podział zadań dla wszystkich stanowisk dokonuje dyrektor placówki.

§ 11

W skład Żłobka wchodzą następujące stanowiska:
1.    Dyrektor,
2.    Opiekunki,
3.    Pielęgniarka,
4.    Pomoc kuchenna,
5.    Sprzątaczka.

§ 12

Strukturę organizacyjną Żłobka określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik Nr 1 do Regulaminu.

WYŻYWIENIE DZIECI W ŻŁOBKU

§13

1.    Dzieci korzystają z całodziennego wyżywienia składającego się z 4 posiłków dziennie: śniadanie, zupa, 2-gie danie, podwieczorek;
2.    Szczegółowy zakres i zasady odpłatności za wyżywienie i pobyt dziecka w Żłobku określa umowa zawierana pomiędzy Dyrektorem Żłobka a rodzicami dziecka;
3.   W przypadku dzieci wymagających zróżnicowanej diety ze względu na schorzenia, alergie, dopuszczalne jest dostarczanie dodatkowej żywności w porozumieniu z dyrektorem placówki.
4.    Wyżywienie jest zapewniane przez Przedszkole Publiczne w Malczycach, ul. Klonowa 1.

§14

1.    Do żłobka przyprowadzane są tylko dzieci zdrowe. W przypadku stwierdzenia choroby u dziecka opiekun w żłobku niezwłocznie powiadamia Rodziców, Opiekunów dziecka.    
2.    Rodzic, Opiekun ma obowiązek odebrać dziecko ze żłobka. Nieobecność dziecka spowodowana chorobą, szczególnie chorobą zakaźną, Rodzic, Opiekun ma obowiązek zgłosić w dniu zachorowania. Personel nie podaje dzieciom lekarstw (za wyjątkiem chorób przewlekłych).

WYPOSAŻENIE ŻŁOBKA

§15

Żłobek zapewnia:
1.    leżaczek, pościel (podpisane z przeznaczeniem indywidualnym dla każdego dziecka)
2.    zastawę stołową przeznaczoną do spożywania posiłków
3.    całodzienne wyżywienie
4.    pomoce dydaktyczne
5.    podstawowe przybory higieniczne (papier toaletowy, mydło, ręczniki papierowe)
6.    ubezpieczenie od nieszczęśliwego wypadku ( w zależności od rodzica/opiekuna prawnego)

§16

Rodzice, Opiekunowie zapewniają dziecku: (wszystkie przedmioty należy podpisać)
1.    buty na zmianę z podeszwą antypoślizgową,
2.    ubranie na zmianę (2 komplety),    
3.    pieluchy jednorazowe (jeśli dziecko ich używa),
4.    mokre chusteczki, środki do pielęgnacji,
5.    piżamkę,
6.    smoczek na łańcuszku( jeśli dziecko używa)
7.    ulubioną „Przytulankę” dziecka
8.    śliniaczki foliowe, fartuszek foliowy.

§ 17

1.    Na terenie placówki dziecko jest pod opieką personelu od momentu przyjęcia do grupy do czasu odebrania dziecka z grupy przez Rodzica lub inną upoważnioną osobę.
2.    Po przyjściu do Żłobka Rodzic powinien rozebrać z okrycia wierzchniego dziecko i tak przygotowane przekazać opiekunce (tak samo przed wyjściem do obowiązku rodzica należy ubranie dziecka w okrycie wierzchnie).
3.    Do odbioru dzieci z placówki upoważnieni są tylko Opiekunowie prawni lub osoby przez nich wyznaczone wcześniej pisemnie. Upoważnienie jest przechowywane wraz z dokumentacją dziecka na terenie placówki.

PRZYJMOWANIE DZIECKA DO ŻŁOBKA

§ 18

1.    Zapisy prowadzone są przez cały rok.
2.    Do żłobka przyjmowane są dzieci, których rodzice zamieszkują na terenie Gminy Malczyce.
3.    Dzieci z poza Gminy Malczyce będą przyjmowane do Żłobka na dany rok szkolny tylko w sytuacji zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gminy Malczyce  i posiadania wolnych miejsc w Żłobku.

WYPISANIE DZIECKA ZE ŻŁOBKA

§ 19

1. Placówka może skreślić Dziecko z listy wychowanków Żłobka w przypadkach:
a)    naruszenia przez Rodziców godzin przyprowadzania i odbierania dzieci ze Żłobka,
b)    systematycznego opóźniania przez Rodziców płacenia czesnego,
c)    zatajenia przez Rodziców informacji o stanie zdrowia dziecka uniemożliwiającego prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie,
d)    naruszenia przez Rodziców zasad harmonijnej współpracy z placówką i innymi Rodzicami.
2.    Placówka ma prawo rozwiązać umowę z 14 dniowym, pisemnym wypowiedzeniem z mocą obowiązującą od ostatniego dnia następnego miesiąca.
3.    Rodzice mają prawo rozwiązać umowę z 14 dniowym, pisemnym wypowiedzeniem z mocą obowiązującą od ostatniego dnia następnego miesiąca.
4.    Brak pisemnego wypowiedzenia umowy nie zwalnia Rodziców od obowiązku opłat z tytułu czesnego.

ZAKRESY ZADAŃ DYREKTORA I PRACOWNIKÓW

§ 20

1.      Dyrektor jest przełożonym służbowym pracowników Żłobka Publicznego „Szczęśliwe Misie” w Malczycach.
2.      Szczegółowe zadania Dyrektora określa Wójt Gminy.
3.      Szczegółowe zadania pracowników placówki określa Dyrektor.

§ 21

Do zakresu obowiązków dyrektora należy:
1.    Organizowanie pracy Żłobka i nadzór nad jej prawidłowym funkcjonowaniem przez podejmowanie decyzji gospodarczych, finansowych i organizacyjnych zgodnie  z przepisami prawa;
2.    Dysponowanie w ramach udzielonych upoważnień i pełnomocnictw środkami finansowymi i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe, zgodne z obowiązującymi przepisami, wydatkowanie;
3.    Przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych i prawidłowe gospodarowanie powierzonym mieniem jednostki;
4.    Budowanie pozytywnego wizerunku jednostki, doskonalenie standardów opieki w żłobku;
5.    Zapewnienie właściwych warunków pracy i przestrzegania obowiązujących przepisów bhp i ppoż.;
6.    Przyjmowanie skarg i wniosków z zakresu działania Żłobka oraz nadzorowanie należytego ich załatwienia;
7.    Opracowanie i zatwierdzenie: projektów planów rzeczowych i finansowych Żłobka, sprawozdań finansowych i statystycznych, pism wychodzących z jednostki, dokumentów w sprawach organizacyjnych, płacowych i dotyczących kontroli wewnętrznej oraz aktów normatywnych;
8.    Sprawowanie opieki nad dziećmi oraz tworzenie warunków harmonijnego rozwoju, psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
9.    Kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczą, zdrowotną oraz merytoryczną żłobka;
10.    Zapewnienie dzieciom oraz pracownikom merytorycznym, administracyjnym i obsługi bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w żłobku;
11.    Ustalenie planu dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców dzieci;
12.    Nadzorowanie nad sposobem dokumentowania przez opiekunów przebiegu pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz dokumentowania zajęć, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami;
13.    Współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę żłobka;
14.    Prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji żłobka;
15.    Przyjmowanie oraz skreślenie dziecka z listy uczęszczających do żłobka zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami oraz zawieranie umów cywilno-prawnych o świadczenie usług z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług przez żłobek w imieniu założyciela, w porozumieniu z nim i uzyskaniu jego akceptacji;
16.    Proponowanie zmian w statucie;
17.    Pozyskiwanie sponsorów;
18.    Przewodniczenie Radzie Opiekuńczo-Wychowawczej.

§ 22

Do zakresu obowiązku opiekuna należy:
1.    Przyjmowanie dzieci do żłobka;
2.    Układanie rozkładu dnia dla dzieci w swojej grupie;
3.    Wykonywanie różnych zabiegów pielęgnacyjnych, a także stałe oddziaływanie wychowawcze na dzieci podczas wykonywanych zabiegów pielęgnacyjnych;
4.    Prowadzenie zajęć wychowawczych w swojej grupie na podstawie planu zajęć wychowawczych;
5.    Prowadzenie obserwacji wychowawczych mających na celu poznanie dziecka, jego środowiska rodzinnego w celu zoptymalizowania działań wspomagających rozwój dziecka i dokumentuje tę pracę za pomocą m.in.: różnego typu narzędzi diagnostycznych; zapisów w zeszytach obserwacji, gromadzonych materiałów pomocniczych (zdjęcia, prace dzieci); pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji poszczególnych etapów programu; prowadzenia karty obserwacji dziecka.
6.    Karmienie dzieci w oznaczonych rozkładem dnia godzinach i wyrabianie u dzieci starszych nawyków prawidłowego i samodzielnego jedzenia;
7.    Dbanie o prawidłowy rozwój i bezpieczeństwo dzieci;
8.    Dbanie o zdrowie dziecka;
9.    Kształtowanie pozytywnych cech charakteru;
10.    Pomaganie przy posiłkach, przy ubieraniu się dzieci;
11.    Natychmiastowe zawiadamianie dyrektora o zdarzeniach dotyczących dzieci;
12.    Kontrolowanie stanu zabawek i pomocy wychowawczych, czuwanie nad ich właściwym używaniem;
13.    Współpracowanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) dzieci w sprawach wychowania i opieki przekazując wiadomości o rozwoju i zachowaniu wychowanków, m.in. poprzez: informację o zadaniach wynikających z realizowanego planu, a także planu rozwoju Żłobka na zebraniach; informowanie na bieżąco; comiesięczne konsultacje indywidualne (wg potrzeb);uczestnictwo rodziców w zajęciach otwartych, uroczystościach, wystawach, wycieczkach; udostępnienie do wglądu prowadzonej przez siebie karty obserwacji dziecka;
14.    Protokołowania Rad Opiekuńczo-Wychowawczych;
15.    Zajmowanie się promocją Żłobka;
16.    Wykonywanie dekoracji placówki;
17.    Organizowanie spacerów i wyjść dzieci poza teren placówki;
18.    Prowadzenie kroniki;
19.    Badanie losów absolwentów;
20.    Organizowanie świąt z udziałem dzieci i rodziców według kalendarza;
21.    Współpracowanie z instytucjami;
22.    Zastępowanie nieobecnych pracowników;
23.    Wykonywanie innych czynności służbowych zleconych przez przełożonych.

§ 23

Do zakresu obowiązków pielęgniarki należy:
1.    Sprawowanie opieki i pielęgnacji nad dziećmi,
2.    Karmienie, przewijanie, mycie, przebieranie dzieci, wysadzanie ich na toaletę/nocnik i sprawowanie higieny ogólnej,
3.    Organizowanie zabaw ogólnorozwojowych (ćwiczeń na materacu i innych),
4.    Prowadzenia promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej wśród dzieci, personelu i rodziców,
5.    Udzielanie pomocy w stanie zagrożenia życia dziecka,
6.    Zapewnienie opieki dziecku choremu/niepełnosprawnemu,
7.    Obsługiwanie sprzętu i aparatury medycznej,
8.    Współpraca z opiekunami w procesie zapobiegania, diagnozowania, terapii i rehabilitacji,
9.    Dokumentowanie świadczeń zdrowotnych,
10.    Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie zabaw i snu,
11.    Prowadzenie nadzoru nad żywieniem dzieci (zwracanie na prawidłowe i zróżnicowane żywienie szczególnie dzieci przebywających na dietach eliminacyjnych),
12.    Zastępowanie nieobecnych pracowników,
13.    Wykonywanie innych czynności służbowych zleconych przez przełożonych.

§ 24

Do zakresu obowiązków sprzątaczki należy:
1.    Wykonywanie czynności porządkowych w pomieszczeniach Żłobka w oparciu o przepisy sanitarno-epidemiologiczne,
2.    Utrzymywanie w należytej czystości wszystkich pomieszczeń Żłobka, mycie okien, drzwi,  oświetlenia, łazienek, ubikacji, odkurzanie pomieszczeń,
3.    Wietrzenie sprzątanych pomieszczeń,
4.    Dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Żłobka,
5.    Utrzymywanie czystości oraz należytym porządku terenu przed budynkiem Żłobka,
6.    Kontrolowanie zabezpieczeń obiektu przed włamaniem, czuwanie nad prawidłowym zabezpieczeniem okien, drzwi, wejść zewnętrznych do Żłobka,
7.    Dbanie o prawidłowe wyposażenie pomieszczeń sanitarnych w niezbędne środki czystości,
8.    Doraźna pomoc przy wydawaniu posiłków dzieciom,
9.    Przestrzeganie warunków sanitarno – epidemiologicznych oraz przepisów bhp i p.poż.,
10.    Przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
11.    Znajomość zasad i metod pracy, rzetelne wykonywanie obowiązków,
12.    Dbałość o wyposażenie,
13.    Dbanie o rośliny zielone w pomieszczeniach budynku oraz na zewnątrz,
14.    Przestrzeganie właściwego i oszczędnego wykorzystywania środków czystości oraz dezynfekcyjnych,
15.    Utrzymanie w należytym stanie urządzeń elektrycznych (odkurzacze) oraz zgłaszanie przełożonemu o zauważonych nieprawidłowościach w działaniu,
16.    Dbanie o powierzone mienie,
17.    Zapalanie i gaszenie świateł wewnętrznych,
18.    Uprzejme odnoszenie się do rodziców, dzieci oraz interesantów,
19.    Zastępowanie nieobecnych pracowników,
20.    Wykonywanie innych czynności służbowych zleconych przez przełożonych.

§ 25

Do zakresu obowiązków pomocy kuchennej należy:
1.    Wykonywanie czynności porządkowych w pomieszczeniach Żłobka w oparciu o przepisy sanitarno-epidemiologiczne,
2.    Utrzymanie porządku, zmywanie naczyń, czyszczenie sprzętów,
3.    Wietrzenie sprzątanych pomieszczeń,
4.    Przestrzeganie warunków sanitarno – epidemiologicznych oraz przepisów bhp i p.poż.,
5.    Przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
6.    Przygotowywanie warzyw i owoców – obieranie, krojenie,
7.    Czyszczenie sprzętu kuchennego, powierzchni stołów, podłóg i maszyn, oraz zmywanie naczyń po zakończonym przez dzieci posiłku,
8.    Zabezpieczanie przed zepsuciem surowców, półproduktów i wyrobów gotowych,
9.    Dbanie o powierzone mienie,
10.    Zapalanie i gaszenie świateł wewnętrznych,
11.    Uprzejme odnoszenie się do rodziców, dzieci oraz interesantów,
12.    Zastępowanie nieobecnych pracowników,
13.    Dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Żłobka,
14.    Wykonywanie innych czynności służbowych zleconych przez przełożonych.

ZAŁATWIANIE SKARG I ZASADY PRZYJMOWANIA INTERESANTÓW

§ 26

1. W Żłobku obowiązują następujące godziny przyjęć interesantów:
a)    Dyrektor Żłobka przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek w godz. 8.00-12.00 i we wtorek w godz. 12.00 do 16.00;
b)    w przypadku nieobecności dyrektora interesantów przyjmuje opiekun;
c)     pracownicy placówki przyjmują interesantów codziennie w godzinach pracy.
2.   Sprawa będąca skargą po przyjęciu przez pracownika powinna być przekazana dyrektorowi  placówki, w celu zapoznania się z nią.
a)    kontrolę, nadzór i koordynację w zakresie organizacji, przyjmowania, rozpatrywania i załatwienia skarg sprawuje dyrektor;
b)    złożone skargi winny być załatwione i rozpatrzone wnikliwie, dokładnie i terminowo;
c)    pracownicy placówki zobowiązani są załatwić sprawy interesantów bez zbędnej zwłoki;
d)    przy załatwieniu spraw stosuje się najprostsze i najbardziej celowe formy załatwienia zgodne z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego; z reguły obowiązuje pisemna forma załatwienia spraw;

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 27

1.    Dyrektor placówki zobowiązany jest zapoznać nowo zatrudnionych pracowników ze:
a)    Statutem Żłobka;
b)    Regulaminem Organizacyjnym Żłobka;
c)    Przepisami bhp i ppoż.
2.    Wszelkie przekazane w użytkowanie przedmioty, urządzenia, maszyny, sprzęt ochrony osobistej- pracownik jest zobowiązany utrzymać w należytym porządku i zgodnie z przeznaczeniem pod rygorem odpowiedzialności materialnej za zgubienie lub zniszczenie;
3.    O wszelkich przeszkodach i awariach jakichkolwiek urządzeń mogących spowodować przerwę lub zakłócenie normalnego toku pracy należy poinformować dyrektora;
4.    W przypadku zauważenia pożaru pracownik powinien niezwłocznie wszcząć alarm, powiadamiając jednocześnie o tym współpracowników i dyrektora oraz natychmiast przystąpić do gaszenia pożaru przy pomocy dostępnych mu urządzeń gaśniczych. Do czasu przybycia jednostki straży pożarnej akcją gaśniczą powinien kierować pracownik najbardziej zaznajomiony ze sprzętem gaśniczym;
5.    W razie zaistnienia wypadku przy pracy pracownicy obowiązani są niezwłocznie udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy oraz zawiadomić o tym przełożonych poszkodowanego pracownika a także wezwać pogotowie ratunkowe;
6.    Przed rozwiązaniem stosunku pracy pracownik zobowiązany jest zwrócić pobrane materiały, urządzenia oraz inne przedmioty stanowiące własność Żłobka, jak i uregulować wszelkie zobowiązania w stosunku do placówki.
7.    Dyrektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Żłobka.

§ 28

Regulamin Żłobka „Szczęśliwe Misie ” w Malczycach wchodzi w życie z dniem podpisania go przez Dyrektora Żłobka i podlega obowiązkowo podaniu go do wiadomości wszystkich pracowników.